יום חמישי, 7 בנובמבר 2013

תרגילי יסוד בטאי צ'י צ'ואן


כאשר התחלתי ללמוד טאי צ'י המורים שלי לימדו אותי  את הצ'י קונג "לפרום את פקעת המשי" וכשהגענו ללמוד את התבנית תרגלנו "הליכת טאי צ'י" ואלמנטים מתוך התבנית וזה  היווה מערך תרגול הייסוד. בהמשך הגעתי ללמוד עם ארל מונטגיו וכאן התוודעתי "לתרגילי אימון" מורכבים שבנו איכויות הנדרשות בקרב וגם בביצוע התבנית בהמשך המסע שלי פגשתי את משה גורליק מייסד שיטת ISAI  שדרכו הגעתי אל תרגילי היסוד שאותם אנחנו מתרגלים היום. אתם בטח תוהים מה מביא אותו לסקירה זו? ובכן הסיבה היא אתם , לא פעם כאשר אנחנו מתרגלים את עבודת הבסיס אני רואה את הבעת הפנים המיוסרת שלכם שאומרת "עוד פעם התרגילים האלה,  באתי לתרגל תנועה, באתי לתרגל תבנית או Tui Shu זה מה שמעניין ולא התרגילים הסיזיפיים האלה. חלק לא הסתפק בהבעה משועממת ואף פרש אם מהשיעור ואם בכלל.
אז מהם אותם תרגילי יסוד ומה חשיבותם?
תרגילים אלו בנויים על בסיס תנועת "גזע הגוף" בזמן נשימה ועל תנועות הידיים בתבנית הנקראים "להניע ידיים כעננים" ו"הברשת הירך" ומתוך חיי היום יום תנועת הליכה ותנועת זריקה , תנועות אלו מופיעות גם בתוך הצ'י קונג "לפרום את פקעת המשי" והיו חלק מהתרגול העתיק.
מטרות התרגול שונות ומתייחסות לרבדים השונים של הטאי צ'י
ברובד הפיזי התנועה מביאה למודעות את הקשרים בין החלקים השונים של הגוף ומחזירה לנו את איכות התנועה ההרמונית מוציאה מן הכוח אל הפועל את המשפט מהכתבים הקלאסים של הטאי צ'י "הכוח מגיע מהרגליים נשלט ע"י האגן ומתבטא באצבעות"
ברובד הנפשי התנועה הזורמת יוצרת רגיעה מורידה מתח ומכניסה שלווה
ברובד הרוחני כאן אני מעדיף לא לפרט ולא להיכנס לתיאורים בכדי לא להיכנס או להכניס למלכודת.
פרוט זה הוא חלקי ביותר ואינו מסביר לעומק את התרגול.
תרגילי היסוד הם המפתח לתנועה גם לתבנית וגם לצ'י קונג גם למדיטציה בתנועה וגם ללחימה. בכל אומנויות הלחימה ישנם תרגילי יסוד העוזרים למתרגל להבין את עקרון התנועה באומנות בה הוא עוסק
Ba Guazhang
 Xing Yi

לכל אומנות ולכל מורה יש את הדרך שלו להבין ולהעביר את תרגילי הבסיס. אלו הן אבני היסוד לאימון ולחיזוק הגוף ולמרות שלכול שיטה יש מאפיינים פרטיים ,תרגילי הבסיס אמורים לשפר לנו יכולות גופניות גם בתחומים אחרים.
אז פעם הבאה לפני שהבעת השעמום עולה על פניכם, תחשבו כיצד התרגול יכול לתרום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה