יום חמישי, 14 בנובמבר 2013

"ציר מרכזי" כאיכות פסיכוסומטית


מושג המגיע מאומניות תנועה וטיפול שונות הבא להציג תנועה פיזית ואנרגטית של האדם כלפי "מרכז פסיכולוגי"  ואל עבר ציר מרכז הכובד של הגוף והתנועה.
"המרכז הפסיכולוגי של אדם" אינו מרכז פיזי כל שהוא אלא מצב נפשי של איזון רגשי מימנו האדם פועל . זהו מצב נפשי שבו האדם מרגיש נוח כדי לפעול באינטראקציה עם הסביבה ללא תחושה של אובדן זהות עצמי. מצב רגשי זה מלווה בתחושה פיזית שלדעתי (לא מצאתי מחקר התומך או שולל את הנושא) יכולה גם להוביל אל החוויה הנפשית.
הציר המרכזי
"הציר המרכזי "הוא הקו המחבר בין הנק' הגבוה בגולגולת הBAI HUEI  לבין הנק' הנמוכה בגזע הגוף הHUE YIN  הנמצאת  בין איבר המין לפי הטבעת וממשיכה כלפי מטה אל האיזור בין כפות הרגליים בקו אחד עם הגבול הפנימי של העקב. ציר זה עובר בסמוך לקימורי עמוד השדרה ובהתאמה גם דרך מרכזי האנרגיה השונים , הטאן טיינים לפי הסינים או הצ'אקרות לפי ההודים

הטאן טיינים ומיקומם בגוף

עלינו לזכור שמעבר הציר בצורה זו קורה רק בעמידה אידיאלית של לחבוק את העץ ותנועות שונות ממקמות את הציר אחרת. אנחנו יכולים לראות שסביב ציר זה מתחוללות תנועות הגוף וכמו כן הוא מאחד את מרכזי האנרגיות תנועת הסיבוב באגן מתחוללת ברמת הטאן טיין התחתון תנועת הסיבוב של הגוף מתחוללת באזור חוליות L4L5 תנועת הציר של הראש C1C2נמצאת בקו הטאן טיין העליון (כאשר הסנטר מתכנס מעט פנימה כמו  העמידה בצ'י גונג ). גם הגישה האנרגטית ההודית המדברת על סידור של "גלגלי האנרגיה" מתיחסת למיקומים לאורך הציר אבל בהתיחסות שונה.
תנועה "הבאה" מהציר מתאפשרת רק כאשר שרירי הגוף והגפיים נמצאים  בשווי משקל דינמי בין מתח להרפיה  ויכולים לתרגם את התנועה הצנטריפוגלית המגיעה ממרכז הגוף . איזון דינמי זה הוא תנאי הכרחי לביצוע תנועה הרמונית . להרפיה כזו יש השפעה נפשית ופיזית המאפשרת תנועה חופשית של הצ'י בגוף.  מתוך ניסיוני האישי ומתוך התבוננות בתנועתם של אחרים, איכות זו של תנועה קשה להשגה, והסיבה לכך לדעתי 1)מבחינה פיזית  בגלל שגישתנו הרגילה לתנועה  מוכוונת מטרה  גישה זו לתנועה יוצרת תנועה המרוכזת בתוצאה מהירה והרבה פעמים ללא התחשבות בפיזיולוגיה ובמכניקה הטבעית של גוף האדם. דוגמאות קיצוניות לתנועה מסוג זה אפשר לראות בספורט התחרותי ,באומניות לחימה  הכופות מבנה  אחיד לתנועה ולביצוע כאשר כל תנועה מכוונת לישום  מסוים והמדד הוא  יעילותה בהתמודדות או קרבתה להגדרות הביצוע של המאמן. אלו הן כמובן דוגמאות ברורות הך  הן יכולות לשפוך אור גם על תנועות אחרות אותן אנו מבצעים בחיי היום יום. שנוי אופי התנועה מתנועה חיצונית לתנועה פנימית או לתנועה מהציר הוא תהליך ארוך שבמהלכו משיל המתרגל הרבה מהרגלי התנועה אותן רכש לאורך השנים. במהלך התרגול על הגוף והגפיים להיות באיזון דינמי  גם בתנועות מורכבות האפקט הפיזי הנפשי והאנרגטי של התנועה יורגש כמעט מיד . בכדי לנוע באופן כזה  עלינו להתמקד בתנועה ללא מחשבה על מטרה או יישום מה שמקשה על לימוד התנועה  כביכול יורדת רמת השליטה בתנועת הגפיים . אבל לא כך הדבר, נוצרת מערכת בקרה חדשה  , פנימית, המתמקדת באיכות התנועה ובהתאמתה לתנועת הציר ולהמצאות הגוף במינימום מאמץ ומינימום התנגדות לביצוע לפי שיטת בקרה זו נראה שבתבנית של סגנון היאנג יש מספר תנועות המנוגדות לתנועה הטבעית ויתכן ובעבר תנועות אלו בוצעו אחרת.  דרך זו לפיתוח איכות של תנועה לפני ההבנה של השימוש שלה מודגשת באומניות לחימה פנימיות. לאדם המעוניין בשיטה המובילה במהירות ליעילות בקרב וזאת במידה והוא ספורטאי המשתתף בתחרויות או איש בטחון הנדרש לכך בעבודתו או אדם המחפש תחושה של ניצחון על אחרים  דרך זו אינה מתאימה. לאדם השואף לשפר את ההרמוניה עם עצמו ועם הסביבה, והשואף להגיע לניצול מלא יותר של הפוטנציאל הטמון בו דרך זו בהחלט תיתן מענה לצרכיו.
כאשר הגוף נמצא "grounding" זאת אומרת טונוס השרירים המיצבים מאוזן המפרקים נינוחים וישנה תחושה של הישענות על הקרקע אנחנו נמצאים גם בcentering.