יום ראשון, 6 ביולי 2014

המדריך המקוצר בדרך אל האושר ואריציה של יעקב בורק על הרשימה מאת הפסיכולוג דייויד מאיירס








  1. הפנימו את ההכרה כי אושר אינו נובע מהצלחה כלכלית. אנשים מסתגלים לנסיבות משתנות, ועושר, בדיוק כמו נכות גופנית , שייך לקטגוריה הזאת. היעדרו מוליד מצוקה , אך קיומו אינו ערובה לאושר.
  2. הקפידו על פעילות גופנית סדירה. פעילות גופנית עשויה להתמודד עם דיכאון קל והיא מעוררת את הגוף ואת הנפש. בזמן פעילות גופנית משחרר גופנו לאחר זמן קצר אנדורפינים. זו הסיבה שבגללה מדווחים ספורטאים רבים על התרוממות הרוח שהם חשים כאשר הם מבצעים פעילות גופנית שנמשכת מעל 20 ד'.
  3. הרבו ביחסי מין רצוי עם משהו שאתם אוהבים . במחקר שנערך בשנת 2000 על מדגם של 900 נשים מטקסס נדרשו לא פחות מחמישים חוקרים ידועי שם ,בינהם דניאל כהנמן בכדי לגלות כי פעילות מינית מדורגת בראש רשימת הגורמים התורמים לאושר.                                                                                                           אנדרו אוסוולד כלכלן מאוניברסיטת ווריק באנגליה ניסה לכמת את שווים של נכסי האינטימיות שלנו . היכולת לקיים מין תכוף (פעם בשבוע לפחות ) שווה בעינו של אוססולד , לשכר שנתי של 50.000 דולאר. אגב, אלה שנהנים משותף מיני אחד מרוצים מאלה שאין להם כל שותף, אך גם מאלה שיש להם כמה שותפים. 
  4. השקיעו זמן בפיתוח יחסים קרובים. קיימים רק מעט גורמים שהמיתאם בינהם ובין האושר גבוה יותר מאשר היכולת לחלוק עם חבר , בטוב וברע. ןבכלל-מין, חברים, ובמובן מסויים נישואין , אינם חשפים לשחיקה הדוניסטית.אנו מתרגלים ביתר מהירות לדברים שכסף יכול לקנות לעומת דברים שכסף אינו קונה.
  5. אפשרו לגופכם את המנוחה שהוא זקוק לה . אנשים מאושרים פעילים מאוד , אך מקפידים מאוד על מנוחה ושינה מספקת. גרעון בשינה מוביל לעיפות ,אובדן ריכוז ומצב רוח קודר.
  6. שלטו בזמנכם. אנשים מאושרים חשים שהם שולטים בזמנם . כדאי להגדיר מטרות בנות השגה גם ברמה היומית . אנשים חשים מאושרים כאשר הם ממשים מטרות שקבעו לעצמם . עם זאתכדאי לזכור כי אנו נוטים להעריך הערכת יתר את מה שנוכל להשיג ברמה היומית , אך בותה מידה לשגות בהערכת חסר של מה שנוכל להשיג במשך שנה.
  7. נסו לעבוד במשרה שנותנת ביטוי לכישוריכם . אנשים מאושרים מצויים באיזור שמכונה "זרימה" : נשאבים למטרה שמאתגרת אותם בלי להטביע אותם . בילוי פנאי יוקרתי (שיזוף על סיפון יכטה) מספק לעיתים פחות "זרימה" מגינון ,בלוי עם חברים או עבודת קדרות
  8. כבו את הטלויזיה . מחקרים מראים שעם הארכת תוכלת החיים , רובנו צפויים לבלות מול הטלויזיה יותר מאשר במישרד . הבעה בצפיה בטלוויזיה שאיננו בוחרים את התכנים (העדר שליטה) גיבורי הסדרה עשירים ויפים מאתנו (ההשוואה הבלתי נמנעת מותירה אותנו מתוסכלים) והחוויה עצמה אינה משותפת בדרך כלל לכל המשפחה או לחברים שתרומתם לאושר חשובה.
  9. הכירו תודה. אנשים המתעכבים להעריך את מה שבורכו בו - כמו בריאות , השכלה , חברים , משפחה , חופש , חושים וסבבית מגורים  - חווים רמה גבוהה יותר של אושר מאחרים .
  10. צאו מעצמכם , עזרו לניזקקים  . אושר מגביר את הרצון להעניק , אך לא פחות מכך מאדירה ההענקה את האושר . אתרו פרויקט חברתי להזדהות עמו והעניקו משמעות לחייכם .
אל תרדפו אחר האושר כשלעצמו , התענגו על הרגע. מכיוון שאנשים אינם מבינים בדיוק מה גורם להם אושר , המרדף אחריו , כמטרה בפני עצמה , סופו להיכשל. יתרה מזאת , אלה שמבקשים להשיג את האושר מכוונים את פעילותם להשגת המטרה , במקום להנות מהפעילות עצמה.
וזכרו תמיד - ההצלחה היא להשיג את מה שאתם רוצים.
האושר הוא לרצות את מה שאתם משיגים.