יום שלישי, 17 ביוני 2014

Old Yang Style


מאת:  ארל מונטגיו
במשך שנים , למעשה מאז 1983 אני מלמד סגנון של טאי צ'י צ'ואן שמנוגד לסגנון האטי ובעל המקצב האחיד של יאנג צ'נג פו. אני כן מלמד את גרסתו של צ'ן וואי מינג לסגנונו של יאנג צ'נג פו (יאנג שינה את סגנונו 3 פעמים) אבל הסגנון העקרי בו אני עוסק הוא "סגנון יאנג הישן" של יאנג לו צ'אן כפי שלומד ע"י יאנג שאו הו, אחיו של יאנג צ'נג פו. שאו הו לא שינה את סגנונו של אביו כמו שעשה צ'נג פו זאת אומרת שיאנג שהו הו נשאר עם הסגנון הישן של המשפחה. סגנון זה לא התפשט כמו סגנונו של יאנג צ'נג פו מכיוון שליאנג שאו הו לא היו יותר משלשה קפיצות ותנועות המכילות  Fa-jing   הוצאו מהסגנון. כאשר הוא סיים את הפיתוח קיבלנו את הסגנון המוכר של יאנג טאי צ'י צ'ואן  המאותלמידים עקריים, אחד מהם היה המורה  שלי צ'אנג יו צ'ון אשר למד יחד עם צ'אן פאן לינג .יאנג צ'נג פו נתן חשיבות רבה לעובדה שכל האנשים בלי להתחשב בגיל ובמצב גופני יוכלו להנות מהאפקט הבריאותי העצום שיש לטאי צ'י להציע  לכן שינה את הסגנון שלמד מאביו, יאנג קין הו,  כל הפיין בתנועה איטית ובמקצב אחיד לאורך התרגול. נאמר בזמנו, שאין לשנות יותר את הסגנון .יאנג צ'נג פו שינה אותו כך שהשאיר בתוכו רק את תמצית ההילינג של הטאי צ'י . באחד הספרים של יאנג צ'נג פו שנכתב ע"י צ'ן ווי צינג,  נאמר ששנוי נוסף של הסגנון יביא עליו אסון! אבל כמובן ששנוי זה קרה דבר שרוקן את הטאי צ'י צ'ואן מתוכן יותר מאשר אומנויות לחימה אחרות תהליך שהחל בשנות ה60 המוקדמות בארצות הברית ואוסטרליה.אחרים הגיעו אחרי יאנג צ'נג פו ושינו את התבנית כשהורידו את כל התנעות החוזרות והשאירו רק קליפה מהסגנון המקורי של יאנג צ'נג פו חסרת ערך כמעט לחלוטין! ברמת ההילינג ואומנות הלחימה סגנונות אלו נקראו "short forms ". במשך שנים אנשים ברחבי העולם נחרדו מהעובדה שאוסטרלי אחד מלמד את סגנון היאנג הישן של יאנג לו צ'אן! חלקם אף הרחיקו לכת בטענתם שהמצאתי את הסגנון! חלק המכונים מאסטרים מהונג קונג הצתרפו לדעות הללו כנראה בכדי לשמור את הסגנון אך ורק לעצמם או כי היה להם קשה להודות שקיים משהו אחר שהם אינם מכרים. בהדרגה חלקים קטנים של מידע אחלו לצוף אשר הצביעו על משהו אחר פרט לגירסתו של יאנג צ'נג פו לסגנון "יאנג" , כמו בספרו של Douglas Wile – Taiji Touchstones  בו הוא מעיר הערה על העובדה שלעיתים אנשים ראו את יאנג צ'נג פו מבצע סגנון אחר ממה שהמציא שכלל תנעות מתפרצות וקפיצות ואשר בוצע במהירות ולא באטיות.אבל הם עדיין המשיכו להגיד שאני המצאתי את השיטה. לפעמים הגעתי למצב שהתחלתי להטיל ספק בעצמי והייתי חייב להזכיר לעצמי שכל הלימוד שלי לא היה חלום!פיסות מידע על סגנון טאי צ'י צ'ואן שיש לו את כל המרכיבים של סגנון יאנג הישן שאני מלמד אחלו לצוץ, אבל אלו היו מעטות והגיעו בעיקר מסין או טיוואן בצורה שהיה קשה להשיגן וכך עד היום. בזמן האחרון התפרסם ספר בארצות הברית אשר משתמש בתמונות של צ'אן פאן לינג משנת 1953. הספר נקרא CHEN PAN LING'S ORIGINAL TAI CHI CHUAN TEXTBOOK  צ'אן להזכירכם היה בן כיתתו של מורי CHNG YIU CHUN . סגנון זה זהה כמעט לחלוטין לסגנון אותו אני מבצע והשוני נובע כנראה מהעובדה שצ'אן למד אצל מספר מורים אז בכמה חלקים הוא הוסיף תנועות ובכמה החסיר.אם כך כיצד יכול ארל מונטגיו להמציא את הפורם הזה כאשר היה בן 4 כאשר צולמו תמונות אלו?